• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

مثل گلاب

20 اردیبهشت 1395 توسط زهره مانده گاری اندانی

به گل آب بدهی گلاب می دهد.یعنی همان چیز ،بهترینش را به شما بر می گرداند.

خدا دوست دارد مثل گلاب باشیم یعنی هرکس به ما محبتی کرد با محبت بیشتر پاسخ بدهیم.

“واذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن منها"هنگامی که شمارا احترام کردند شما نیز زیباتر احترام کنید.

امیدوارم در استانه ماه شعبان زندگی هاتون پر از محبت باشد. التماس دعا.

 1 نظر

بازتعریف شخصیت های عرفانی در ذیل انقلاب اسلامی

13 آذر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

سؤال: شما از یک طرف می‌فرمائید ما امروز نمی‌خواهیم مثل مولوی و خواجه سعید ابی‌الخیر و یا جُنید و قشیری باشیم از طرفی می‌گوئید به سیره‌ی علمی و عملی حضرت امام خمینی باید رجوع کنید، در حالی‌که امام هم از سیره‌ی همین عرفا حمایت می‌کنند و به نوعی هم همان سیره را توصیه می‌فرمایند با این که سلوک عملی برای کمک به انقلاب، وقت سلوک فردی را بسیار محدود می‌کند و از طرفی بدون سلوک فردی و خلوت هم نمی‌توان روحیه‌ی حضور معنوی در اجتماع را پیدا کرد، جمع این دو چگونه می‌شود؟ تا هم مباحث علمی با همان جامعیت علمی حضرت امام دنبال شود و هم مسائل سیاسی؟


جواب: آیت الله بهجت«رحمة‌الله‌علیه» صد سال پیش وظیفه‌ی خود دیدند که در کنار دروس رسمیِ اساتید نجف اشرف، خدمت آیت الله قاضی برسند و در آن فضا سلوک خودشان را شکل دهند، حال سؤال بنده این است که اگر آیت الله بهجت بیست سال پیش به دنیا می‌آمدند و هم‌عصر شما بودند چکار می‌کردند؟ صد سال پیش در آن فضا آیت الله بهجت چون می‌خواستند از شریعت الهی به صورت خاص استفاده کنند باید خدمت آقای قاضی می‌رفتند، حرف بنده این‌جا است که امروز در این تاریخ اگر شما بخواهید آن سلوکی را پیدا کنید که صد سال پیش آن بزرگان به دست آوردند نباید در سلوک صد سال پیش متوقف شوید. صد سال پیش نه انقلاب اسلامی مطرح بود و نه این طور برخورد با غرب و با دشمن دین معنا می‌داد تا راه سلوک به صورت امروزیِ آن معنا بدهد. در آن زمان اگر کسی می‌خواست به صورت خاص از دین استفاده کند باید همین کاری را می‌کرد که آیت الله بهجت کردند و به آن نتایجی می‌رسید که امثال آیت الله بهجت رسیدند. ولی حرف ما این است که امروز اگر بخواهید به آن رجوعِ ملکوتی برسید نمی‌توانید در چنین سلوکی، نسبت به دوستان انقلاب اسلامی و دشمنی با دشمنان انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشید و در این امر کوتاهی کنید وگرنه گرفتار همان سکولاریسمی می‌شوید که رهبری فرمودند. اگر ما امروز بخواهیم شخصیت عرفای قرن ششم و هفتم را دنبال کنیم باید بپرسیم اگر آن‌ها امروز  بودند چه کار می‌کردند؟ شما فکر می‌کنید مراتب الهی و ملکوتی آیت الله مشکینی از بقیه‌ی عرفای بزرگ کمتر است؟ چه مشکلی به‌وجود آمده که فرهنگ درست‌دیدن چنین عارفانی را نداریم و جنبه‌ی سیاسی آن‌ها را جزء سلوک عرفانی آن‌ها نمی‌دانیم؟ ما در تاریخ گذشته‌مان یک نوع عرفان خاص را شناخته‌ایم و هنوز به همان روش اصالت می‌دهیم. بنده معتقد نیستم مقام ملکوتی آیت الله مشکینی کمتر از بقیه‌ی عرفای بزرگی است که تاریخ به ما معرفی کرده است، از خود گذشتگی‌های آن مرد بزرگ برای انقلاب اسلامی از بسیاری از خون‌دل‌هایی که اهل سلوک دارند کمتر نیست که بیشتر است. سلوک در مسیر امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» از آیت الله مشکینی عارفی ساخت که اگر می‌خواهید به اهل دلی توسل پیدا کنید تجربه کنید که توسل به روح ایشان شما را تا کجاها جلو می‌برد.


هنوز ما الفبای عارف‌شناسیِ سیصد سال پیش را در ذهن داریم، اگر عارف بودن به معنای تشبّه به پیامبر و اولیای معصوم است آیا اگر ما در زمان خودمان ،در انسانی همان بصیرت و تقوایِ همه‌جانبه را دیدیم نباید او را ولیّ الهی زمان خودمان بدانیم؟ آیا امام و مقام معظم رهبری با این ملاک جزء اولیاء الهی نیستند؟ و یا روح فرار از سیاست آنچنان ما را در حجاب برده که برای سلوک الی الله به دنبال کسان دیگر می‌گردیم؟ عرض بنده این نیست که وقتی می‌خواهید عارف سالکی باشید باید انقلابی باشید و اهل خلوت و نیایش نباشید، عرض بنده آن است که اگر می‌خواهید خلوت و ذکر شما نتیجه‌بخش باشد نباید نسبت به انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشید. بنده در دستگاه سلوکی حضرت امام«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» الفبای رجوع به حق را در عرفان نظری و عملی خیلی زنده و متعالی می‌بینم. حضرت امام در اواخر عمر شریف‌شان تفسیر سوره حمد را در پنج جلسه به طور مختصر شروع کردند و در آن جلسات مختصر به نکات عرفانی بسیار دقیقی اشاره کردند که کار هر کس نبود و آن‌هایی هم که به این نکات آگاهی داشتند به جهت جوّ ضد عرفانیِ حوزه جرأت طرح آن را نداشتند. یکی از فضلا می‌فرمودند: وقتی حضرت امام این صحبت‌ها را طرح کردند خیلی جا خوردم رفتم خدمت آقای طباطبایی«رحمة‌الله‌علیه» گفتم حاج آقا نظر شما چیست در مورد تفسیری که حضرت امام شروع کردند؟ علامه به آن آقا فرموده بودند غیر از حاج آقا روح الله اَحدی چنین جرأتی را نداشت که این موضوعات را مطرح کند. حقیقت این است که حضرت امام به اینجا رسیده که جهان بشری بخصوص شیعه، آمادگی فهم چنین معارفی را در کنار انقلابی به این بزرگی، پیدا کرده. بنا است از طریق حضرت امام شما چشمتان را باز کنید و جز حق در عالم نبینید و در دل چنین نگاهی آمریکا را به هیچ بگیرید و نور حق را در عالم حاکم کنید. حضرت امام در جلسه‌ی آخر تفسیر سوره‌ی حمد فرمودند آمده‌اند به من می‌گویند که ما اینقدر کار کردیم تا حرف عرفا از حوزه بیرون رفت چرا شما دوباره این‌ها را زنده کردید. تعبیرشان این بود که گفتند فلانی که این بحث‌ها را کرد به او گفتند چرا؟ گفت: بگذارید این کفریات به گوش همه برسد.


حضرت امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» چنین انتظاری از شما دارند که وارد تاریخ جدیدی شوید که توان فهم دقیق‌ترین نکات عرفانی را در کنار یک حیات اجتماعی و در یک حیات علمی در شما ایجاد می‌کند. طلبه‌ی قویِ درس‌خوان، طلبه‌ی اهل فکر و مباحثه، طلبه‌ی اهل سلوک و عبادت و خلوت، طلبه‌ی امروز انقلاب است و چنین طلبه‌ای دارای برکات فوق العاده‌ای است. مقام معظم رهبری در سفرشان به خراسان شمالی دوباره بحث فلسفه را مطرح کردند، و بر فلسفه‌ صدرایی تأکید دارند زیرا آن فلسفه، فلسفه‌ی ورود به عرفان است.  (برگرفته از جزوه طلبه وعصر انقلاب اسلامی آقای طاهرزاده)

 نظر دهید »

خواندن سوره توحید

06 آبان 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى
توصیه به قرائت سوره توحید

… به دیگران هم سفارش کنید، نماز صبح را که خواندید، یازده بار سوره (قل هو الله احد) را بخوانید، وقت خواب هم یازده بار این سوره را بخوانید، بین روز هم که بیکارید، راه می روید، این سوره را بخوانید، شما جوانها از حالا شروع کنید، بعد روحتان می شود اکسیر احمر، یک روز می بینی شب شده، صد تا سوره (قل هو الله احد) خواندی، آن وقت این صد تا سوره چه می کند؟ اولا: به حکم روایات متعدده هم از طرق عامه، هم از طرق خاصه، قرائت یک سوره (قل هو الله احد) ثلث تورات، ثلث انجیل، ثلث زبور، ثلث قرآن، حساب می شود، آن وقت سه سوره که خواندی، خدا به رحمت واسعه اش اجر تورات و انجیل و زبور و قرآن را به تو می دهد، این سوره را بخوانید، شروع کنید از امروز، همه را هم هدیه به امام زمان کنید، آن هدیه به امام زمان اثرش این است، که این سوره دیگر رد نمی شود.

 

 نظر دهید »

اخلاق در فضای مجازی

29 شهریور 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

اخلاق از جمله ملکات و صفات نفسانی است که ظهور و بروز آن در عملکرد و افعال بیرونی آدم قابل درک و بر محیط تأثیر گذار است، از این رو تصور شبیه سازی اخلاق در فضای مجازی مانند تصور شبیه سازی حسادت و خشم یا شوق و شعف است که تا نمود و عینیتی نداشته باشد، نمی توان آن را نشان داد یا به دیگران منتقل کرد، اما اگر گفته شود توصیه به رعایت اخلاق و توجه به آموزه های اخلاقی را در فضای سایبر شبیه سازی کنیم،
اغلب کاربران اینترنت افرادی هستند که در فضای واقعی، از ادب و متانت لازم برخوردار می باشند.
نگرش نادرست برخی از این افراد به فضای نت، موجب می شود تا در این فضا به تدریج اخلاق و نزاکت اسلامی را کنار بگذارند، و رفتاری غیر از رفتار واقعی خود به نمایش بگذارند.
هر چند که فضای اینترنت فضایی مجازی است، امّا بپذیریم که پشت هر مانیتوری یک انسان واقعی نشسته، نه یک موجود مجازی و غیر واقعی! مخاطب ما انسانی است که روح دارد، از احساسات انسانی برخوردارد است و برای شخصیت خود ارزش قائل است.
وقتی فضای مجازی اینترنت را با فضای واقعی یکسان دیدیم، و زمانی که متوجّه شدیم مخاطب ما انسانی است که روح دارد، از احساسات انسانی برخوردارد است و برای شخصیت خود ارزش قائل است.
وقتی فضای مجازی اینترنت را با فضای واقعی یکسان دیدیم، و زمانی که متوجّه شدیم مخاطب ما هم یک انسان است، در آن صورت کاملاً متوجّه می شویم، که زشتی دروغ و بی نزاکتی و بد اخلاقی تنها مخصوص دنیای واقعی نیست و متوجه می شویم که چنین کارهایی حتی در فضای به ظاهر مجازی اینترنت هم قبیح و بلکه حرام است. البته بعضی از افرادی که اصول اخلاقی را دستاویزی برای جلب توجّه دیگران می دانند، در واقع ارزش اصول اخلاقی را در کسب محبوبیت خلاصه می کنند،حاضر به رعایت و چنین اصولی میشوند که برای مخاطب قابل شناسایی باشند. این افراد به خاطر انگیزه ی نادرستی که در پذیرش اصول اخلاقی دارند، در دام نفاق و دوگانگی گرفتار می شوند و در خلوت و جلوت، دو نوع رفتار متفاوت ارائه می دهند. کاملاً طبیعی است که وقتی چنین افرادی پای اینترنت می نشینند، حاضر به ارائه ی اصول اخلاقی نیستند و گفتار و نوشتار کاملا متفاوتی ارائه می دهند.

 نظر دهید »

خدمت به والدین

23 مرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

امام صادق(ع)از پدران بزرگوارشان،از پیامبر(ص)نقل فرمودند:هرکه از بیماری پرستاری کند ودرکارش کوشش کند چه موفق شودوچه نشود از گناهانش بیرون آید مانندروزی که از مادرش متولد شده است.مردی از انصار عرض کرد یا رسول الله پدرومادرم به قربانت اگر بیمار ازخاندانش باشد اجر بیشتری نداردکه درکار اوتلاش کند؟فرمودند:چرا.(وسایل الشیعه ج2 ص 427)


قطعا مهمترین خاندان انسان والدین اوهستند.
داستان:

روزی حضرت موسی(ع)در ضمن مناجات به خداعرضه داشت می خواهم همنشینم را دربهشت ببینم.جبرئیل بر اونازل شد وگفت “ای موسی قصابی که در فلان محل ساکن است همنشین توست” حضرت موسی نزد قصاب رفت واعمال اورا زیر نظر گرفت چون به در منزل رسیدند موسی جلو رفت وپرسید ای جوان مهمان نمی خواهی؟گفت بفرمایید!
حضرت موسی وقتی به درون خانه رفت دید جوان با آن گوشت تازه غذایی تهیه کردآن گاه زنبیلی را که به سقف آویخته بود پایین آورد وپیر زنی کهنسال را از درون آن بیرون آوردابتدا اورا شست وشو داد وآنگاه با دست خویش غذا به اوخوراند هنگامی که خواست زنبیل را به جای خودبیا ویزد زبان پیرزن به کلماتی نامفهوم حرکت کردو هردو خندیدند.
سپس جوان برای حضرت موسی غذا آورد وباهم خوردند.چون موسی از ماجرا ی جوان پرسید پاسخ داد:"این پیر زن مادر من است چون درآمدم بالا نیست نمی توانم برای او کنیزی استخدام کنم،خدمتش را می نمایم.”
موسی پرسید: آن کلماتی که مادرت بر زبان جاری کرد وخندیدید چه بود؟
گفت:هرگاه اورا شستوشو می دهم وغذا به او می خورانم دعایم می کند ومی گوید خدا تورا ببخشاید ودر بهشت هم درجه وهمنشین حضرت موسی گرداند.


حضرت موسی فرمود:ای جوان من موسی هستم وبه توبشارت می دهم که خداوند دعای مادرت را درباره تو مستجاب گردانیده است جبرئیل به من خبر داد که تو در بهشت همنشین من خواهی بود.منبع:پند تاریخ ج1ص68 به نقل ازکتاب تبلیغ سال 92
ای عزیزان از شما می خواهم که دعا کنید هرگز حرمت والدین خودرا نشکنیم ودر حال بیماری آنها صبور باشیم که خدا دعای آنها را حتما مستجاب می کند.

 نظر دهید »

تامل خوبان

07 مرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

حاج محمد اسماعیل دولابی(ره):

هرجا حدیثی،آیه ای ؛دعایی به دلت خورد،بایست؛

مبادا یک وقت بگذری وبروی ،صبر کن رزق معنوی خیلی مخفی تر از رزق مادی است؛یک نفر از دری ،دیواری می گوید ودرحقیقت خداست که با زبان دیگران با شما حرف می زند.

 نظر دهید »

تامل خوبان

07 مرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

اسمم را گذاشته ام منتظر

اما زمانی که دفتر انتظارم را ورق می زنی صفحه های اینترنتی یا سایت ها وشبکه های اجتماعی را بیشتراز امامم می شناسم؛

حتی گاهی صبح زود ،صفحه اینترنتم وشبکه ی اجتماعیم را چک می کنم ،اما

اما،عهدم را نه ،ببین چه کرده اند بامن.

خیر سرم می گویم بیا که منتظرم!!!!!

فدای غریبیت ملای من

 نظر دهید »

حکیمانه

01 مرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

فرشته وحی آمد واین آیه نازل شد:

والذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکرو الله فاستغفروالذنوبهم ومن یغفر الذنوب الا الله ولم یصبرو علی ما فعلو وهم یعلمون؛

(پرهیز گاران کسانی هستند که هرگاه کار ناشایسته از ایشان سرزند یا ظلمی به خویش کنندريالخدا را به یاد آرند وبرای گناه خود آمرزش طلبند. وچه کسی جز خدا همه گناهان را می آمرزد؟وبر آنچه انجام دادهاند درحالی که می دانند گناه است پافشاری نمی کنند.)

ابلیس بر فراز کوه ثور فریاد برآورد ونیروهاوافرادش را صدا زد.پرسیدند:ای مولای ما از چه روی مارافراخواندی ؟گفت این آیه نازل شده راه حل چیست؟

عفریته ای از میان شیاطین گفت:"چنان وچنین می کنم".ابلیس گفت:تو اهل این کار نیستی .دیگری برخاست وراهکار ارائه کرد؛اما اوهم اهلش نبود.

تااینکه “وسواس خناس"برخاست وگفت این کار را به من واگذار.ابلیس پرسید:چه می کنی؟گفت:به انسان ها وعده توبه می دهم وآرزومندشان می کنمتامرتکب گناه وخطا شوند وبعد از آناستغفار را از یادشان میبرم.ابلیس گفت:تو اهل این کار هستی تا قیامت ماموراین کارباش.

برگرفته از مجله خلق.امالی صدوق،ص265.

 نظر دهید »

تامل خوبان

30 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

چند دستور از بزرگان هنگام اشپزی

  1-به مواد غذایی که می خرید سوره کوثرو قدر بخونید تا برکتشون زیاد بشه.
 2.قبل از طبخ غذا نیت کنید که این غذا رو نذری درست می کنید. می تونید هر روز هفته رو نذر امامی که اون روز متعلق به ایشونه بکنید. این طوری هم ثواب نذری دادن رو بردید هم هر روز خانوادتون غذای نذری می خورن.
3.در حین طبخ غذا آیه 35سوره نور (الله نورالسموات والارض) تا (کل شیی علیم) بخونید.

سفره هاتان همیشه پراز نور باد.

 

 1 نظر

تامل خوبان

30 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

روزی “حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره)”پس از پایان درس به همراه یکی از شاگردان خود به راه افتاد.سرراه به حجره یکی از طلبه ها در مدرسه دارالشفا رفت. اندکی آنجانشست،سپس برخاست وحجره راترک کرد. همراهش با دیدن این ماجرا با تعجب پرسید:حا ج میرزا هدفتان از سر زدن به حجره این طلبه چه بود؟میرزا در پاسخ فرمود:شب گذشته هنگام سحر ،فیض الهی شامل حالم شد وفهمیدم که از ناحیه ی خودم نیست.وقتی دقت کردم ،پی بردم این طلبه در نماز شبش،درحال دعا کردن درحق من است وفیضی که به من رسیده،بر اثر دعای اوست.از این رو برای سپاس گزاری به حجره اش رفتم.


شیخ عبدالکریم حائری (ره)همواره به احترام گذاشتن به قرآن سفارش می کرد وتاکید می ورزید احترام مجالس تلاوت قرآن   حفظ شود ایشان به اینکه در مجالس ترحیم ،هنگام تلاوت قرآن پذیرایی صورت می گیرد ،اعتراض می کرد.

 نظر دهید »

دعا هنگام خروج از منزل

22 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

ابی حمزه ثمالی گوید:به درخانه علی بن الحسین (ع) آمدم وهنگامی که در حال خارج شدن از منزل بود به آن حضرت رسیدم ،فرمود:بسم الله ،آمنت بالله وتوکلت علی الله.سپس فرمود:به راستی بنده چون از منزلش خارج شود شیطان سر راهش آید پس هرگاه

بسم الله گوید ان  دوفرشته که همراه اویند گویند:کفایت شدی وهرگاه

آمنت بالله گوید آن دوفرشته می گویند :هدایت شدی وهرگاه

توکلت علی الله  گوید آن دو فرشته گویند:محفوظ شدی وشیطانها به یکدیگر گویند :چه راهی است برای ما به کسی که هدایت شده وکفایت شده ودر حفظ الهی است.(اصول کافی ترجمه جلد6 ص 249 باب دعا هنگام بیرون رفتن از منزل)

 2 نظر

آشنایی ایرانیان با حضرت علی (ع)

21 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

بى‏تردید موضوع آشنایى ایرانیان با حضرت على علیه السلام براى هر شیعه‏اى از اهمیت و جاذبه‏ى بسیارى برخوردار است . حوادث تاریخ ایران و اسلام در دهه‏هاى دوم، سوم و چهارم از سده‏ى نخست ه . ق، بسترهاى مناسبى براى آشنایى ایرانیان با آن بزرگ مرد تاریخ بشر فراهم ساخت .

1. دیدار «الابناء» با على (ع)
به سال دهم ه . ق پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله، على علیه السلام را به یمن گسیل داشت تا امور آن منطقه را سامان بخشد و خراج ایشان را جمع آورد . در آن زمان، در یمن طبقه‏اى وجود داشت که اعراب به آنها «الابناء» و گاه «بنى‏الاحرار» مى‏گفتند . آنان در جامعه‏ى یمن از جایگاه خاصى برخوردار بودند و همواره به آزادگى و شرافت اتصاف داشتند . اینان ایرانى نژادهایى بودند که اجدادشان از جانب خسرو انوشیروان براى یارى مردم یمن و حمیریان تحت‏ستم حبشیان، به آن دیار اعزام شده بودند و آنان پس از درهم شکستن حبشى‏هاى مهاجم در همان جا سکنا گزیدند . سال‏ها بعد بر اثر آمیزش آنان با ساکنان بومى عرب، نسلى پدیدار شد که به «الابناء» یا «بنى‏الاحرار» به معناى «فرزندان ایرانیان‏» یا «پسران آزادگان‏» شهرت یافتند .

حضور على علیه السلام در یمن در سال دهم هجرى، این امکان را در اختیار الابناءایرانى‏نژاد قرار داد تا از نزدیک با سیره‏ى انسان‏دوستانه، کریمانه و بزرگوارانه‏اش آشنا شده و از همان جا دوستى و محبت او را در دل‏هاى خویش جاى دهند . الابناء پس از آشنایى با على علیه السلام اسلام آورده و فیروز را از جانب خود به مدینه فرستاده، مراتب ایمان و وفادارى خود را به پیامبر صلى الله علیه و آله عرضه داشتند .

هدایای ایرانیان به حضرت علی (ع)
در زمانى که على علیه السلام در کوفه بودند، به رسم سابق شمارى از ایرانیان نزد آن حضرت آمدند تا هدایایى تقدیم دارند . پیشتر کارگزاران عثمان همچون ولید بن عقبه و سعیدبن عاص، افزون بر خراجى که از ایرانیان مسلمان مى‏گرفتند، ایشان را به اعطاى هدایاى نوروزگان و مهرگان نیز مکلف ساخته و از این راه میلیون‏ها دینار به چنگ آوردند . از این رو، هدایاى نورزى به صورت سنتى رایج درآمده بود .
وقتى ایرانیان هدایاى خود را نزد حضرت آوردند، براى آن که خاطر آنان مکدر نشود، هدایا را پذیرفتند; اما دستور دادند، مقابل قیمت آن هدایا، از میزان خراج آنان کسر گردد . همچنین به هنگامى که آن حضرت به عزم صفین از شهر انبار مى‏گذشتند دهقانان (معرب دهبان به معناى بزرگ ده است که معمولا از طبقات مرفه و طراز اول جامعه محسوب مى‏شدند)، به همراه دیگر مردم به دنبال على علیه السلام راه افتاده دوان دوان ایشان را مشایعت مى‏کردند . على علیه السلام آنان را از این کار منع فرمودند . آنگاه دهقانان پیش‏کشى‏هاى خود را اهدا کردند . آن‏حضرت هدایا را تنها بدان شرط قبول نمودند که قیمت آنها را حساب کرده و به ایشان بپردازند .
در همین زمان ابوزید انصارى را به نحوه‏ى اخذ خراج و جزیه از ایرانیان رهنمون ساختند . دستورهاى صریح و آشکار آن حضرت در این باره را باید به‏واقع پایه‏گذارى نظامى نوین، عادلانه و کارآمد در نظام اخذ مالیات بر افراد (خراج، براى مسلمانان و اهل جزیه و جزیه‏ى ویژه‏ى غیر مسلمانان) به حساب آورد . این نظام عادلانه که از جانب على علیه السلام اعمال گردید، توجه عمیق‏تر ایرانیان را به شخصیت عدالت‏جوى و انسانى‏اش بیش از پیش جلب نمود و طبعا به دنبال آن عشق و محبتى ژرف را در اعماق روح و جان ایرانى ایجاد کرد . عشقى که در طول قرون متمادى، هرگز خاموش نگشت و ولاء اهل بیت را در این سرزمین به صورت بخشى اساسى و تفکیک‏ناپذیر از فرهنگ ایرانیان، درآورد .
آرى اینها نمونه‏هایى بود از نخستین آشنایى‏هاى مردم ایران با على علیه السلام که بى‏تردید باید در موضوع گرایش و محبت ایرانیان نسبت‏به على علیه السلام و خاندان پاکش و در پى تسرى و رواج تشیع در ایران، بدان‏ها توجه کافى و وافى مبذول داشت. (برگرفته از سایت جاج آقا صغیرا.)

 

 

 

 نظر دهید »

علت به سر گذاشتن قرآن در شب قدر

17 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

  در مجموع این کار همانند سایر برنامه های مذهبی خاستگاه دینی دارد. اما در باره فلسفه این کار باید گفت: در این باره ممکن است اسرار نهفته ی بسیاری باشد؛ ولی به چند نکته اشاره می شود: یکی از اعمال مشترکه شب های قدر که البته فلسفه های زیادی هم دارد، گشودن قرآن در مقابل و خواندن دعای و سپس قرآن را بر سر نهادن و 14 نفس مقدس را میان خود و خدای خویش واسطه قرار دادن است. برای دعا در محضر حضرت حق، باید بهترین و مقرب‏ترین دوستان خداوند متعال را شفیع قرار داد و چه بهتر که در پناه قرآن به محضر دوست قدم بگذاریم و به قرآن و عترت متوسل شویم. عمل بر سر گذاشتن قرآن و واسطه قرار دادن آن و چهارده معصوم، به سبب عظمت آن ها در پیشگاه الهی و تواضع در مقابل ثقلین است و در حقیقت ادب در مقابل ثقلین، ادب در برابر حضرت حق - جل و علا - و رعایت حدود بندگی است که این عمل را خود ائمه(ع) به ما آموخته‏اند. که در هنگام قرآن به سر گذاشتن چهار نیت را در دل بگذرانید: مغز که به مثابه مرکب عقل و خرد است، به واسطه قرآن تقویت شود.عقل و خرد انسان به واسطه قرآن و علوم قرآن تکمیل گردد، عقل و خرد در برابر قرآن و عظمت آن خاضع گردد. و نور عقل و خرد به نور قرآن منضم شود. منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. رأس امور قرار دادن قرآن یعنی تمام علوم، اسلامی بشود و متون درسی دانشگاه های ما اسلامی بشود و اگر قرآن رأس امور بود همه مسایل درسی، سیاسی و اجتماعی ما حل می شود. چه این که منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. این که بعد از قرآن به سر گرفتن نام ائمه برده می شود این است که بفهمیم اینها مفسر و مبین قرآن هستند؛ پس هم قرآن بر سر است و هم عترت؛ و سر هم جزء اعضاء رییسه است و شریف ترین عضو بدن.

 نظر دهید »

علت نام گذاری شب قدر

17 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

در این که چرا این شب را شب قدر نامیده اند مفسران قرآن کریم با کمک از خود قرآن و استمداد از احادیث معصومین مطالب و دلایل زیادی آورده اند که مهمترین آنها بدین شرح است:

1- شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت و چون این شب، شب شریفی است به آن شب قدر می گویند؛ یعنی شبی که صاحب قدر و منزلت و شرافت است. از لحاظ لغوی نیز، در قرآن کریم « قدر» به معنای منزلت و بزرگی خداوند عالم آمده است و می خوانیم: «ما قدروا لله حقّ قدره»5. یعنی آنان عظمت خداوند را نشناختند. همچنین، رمز بزرگی و عظمت شب قدر در خود سوره قدر، نیز بیان گردیده و می فرماید: «شب قدر، از هزار ماه بهتر است.»

2- چون در این شب، فرشتگان بسیاری به زمین می آیند زمین تنگ می گردد، لذا آن را شب قدر نامیدند، زیرا «قدر» به معنای «ضیق و تنگی» نیز می باشد.

3- یکی دیگر از معانی «قدر»، «تقدیر و سرنوشت» است و در این شب، امور بندگان تا سال آینده مقدّر می گردد. تفسیر برهان از امام باقر (علیه السلام) روایت می کند که: «در شب قدر، هر امری از امور بندگان تا شب قدر سال آینده معین می گردد، از خیر و شر، طاعت و معصیت، ولادت و مرگ و روزی موجودات و هرآنچه در آن سال مقدّر گشته حتمی است و خداوند را در آن مشیت است».

4- علت دیگر این نامگذاری این است که قرآن با قدر و منزلت بر پیامبر والا قدر و برای امت با قدر و ارزش، به واسطه ملکی صاحب قدر نازل گردیده است.

5- گاه نیز گفته اند: شبی است که مقدر گردیده تا قرآن در آن نازل شود.

6- یا از آن رو که هرکس این شب را زنده بدارد و احیاء نگه دارد صاحب قدر و منزلت می گردد، به لیلة القدر معروف شده است.

 نظر دهید »

مناجات درویش

11 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

درویشی سر به دیوار کعبه گذاشته بود وباخدا مناجات می کرد.اوبا ناله وگریه می گفت:"خدایا توبخشنده ومهربانی ومی دانی از انسان گرفتار در ظلم ونادانی کار

وطاعتی بر نمی آید،من از کوتاهی در طاعت وخدمت گزاری ،به عذر امده م وبه بندگی خود پشت گرمی ندارم.گناهکاران از نافرمانی توبه می کنند،خداشناسان از نقص

عبادت وطاعت خود در خواست آمرزش می کنند،عبادت کنندگان پاداش عبادتشان را می خواهند،بازرگانان ،قیمت سرمایه شان را درخواست می کنند،اما من به جای

طاعت به درگاهت ،امید آوردهام وبه گدایی آمده ام نه تجارت.پس بامن چنان کن که توسزاوار آنی”

بر درکعبه سایلی دیدم

که همی می گفت ومی گریستی خش

من نگویم که طاعتم بپذیر

قلم عفو بر گناهم کش.

برگرفته از ماهنامه خانه خوبان

 1 نظر

خلقیات طلبگی

09 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

طلبه ها می کوشند در همه حال با وضو باشند حتی در سخت ترین شرایط.

به مباحث اخلاقی علاقه مند ند وداشتن استاد اخلاق یکی از دغدغه های آنان است.

به ظواهر خود زیاد اهمیت میدهند ؛لباس اتوکشیده،موهای شانه کرده ،کفش واکس زده و……

پشت سر استادان غیبت نمی کنند ،چون معتقدند این مسئله به توفیقات علمی شان آسیب جدی میزند.

طلبه ها به خرید کتاب ونگهداری ان بسیار علاقه مند هستند.

طلبه ها به نماز شب حساس اند ومهمتر اینکه تلاش می کنند این کارپنهانی انجام بگیرد.

طلبه ها به سلام کردن به دیگران پیشی می گیرند.

درخواندن کتاب های زندگی عالمان وعارفان فعال هستنئ.

به صرفه جویی حساس اند،به ویژه در هنگام وضوگرفتن ومصرف نان.

برگرفته از مجله حاشیه ص25

 1 نظر

چند توصیه اخلاقی آیت الله بهجت (ره)

09 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

مرحوم آیت الله بهجت(ره) یکی عارفان بزرگ زمان بودند.

روزی به ایشان گفتند : کتابی در زمینه اخلاق معرفی کنید .

فرمودند:

لازم نیست یک کتاب باشد یک کلمه کافیست که بدانی : “خدا می بیند” .

آیت الله بهجت (ره):

از ما، عمل چندانی نخواسته اند!

مهم تر از عمل کردن، “عمل نکردن” است!

تقوا یعنی “عمل گناه را مرتکب نشدن!

همه میپرسند چه کار کنیم؟

من میگویم: بگویید چه کار نکنیم؟

و پاسخ اینست:

گــــــــنــــــــــــاه نــــکــنــیــد.

شاه کلید اصلی رابطه با خدا ” گــنــاه نــکــردن ” است.

 نظر دهید »

توصیه های اخلاقی آیت الله حق شناس(ره)

09 تیر 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی


- آن شیطانی که مسئول نماز شب است از همه قوی‎تر است در وسوسه کردن. اما نسبت به مخلصین اسلحه‎اش کارگر نیست. مواظب آن شیطان باشید.

.

- هی در صدد نباشید روایت بنویسید و علم دیگری یاد بگیرید، باید عمل هم با آن همراه باشد. اگر به دانستنی‎هایتان عمل نکردید هر روز از پروردگار متعال دورتر می‎شوید.

.

شب زنده داری بر عمر و روزیتان می‎افزاید.

.

- پیامبران و اوصیاء الهی برای این که طمعی به بیت المال نداشته باشند هر کدامشان مشغول کاری بودند.

.

- عاقل بدون ایمان، شیطان است.

.

- عمر شما در اثر خدمت به مردم زیاد می‎شود.

.

- اگر خدا را می‎خواهی باید از خودیت خودت بگذری.

.

- باید عمل به دستورات و اوامر معصومین سلام الله علیهم کرد، نه این که ما بتوانیم مثل آنها بشویم.

.

- حضرت ملک الموت علیه السلام به صورت عمل خودمان ظاهر می‎شود.

. اگر از باب رحمت حق، قصد ورود دارید، باید کمی پول خرج کنید و به فقرا و مسکینان  و یتیمان کمک کنید.

.

- موسی علیه السلام ده سال در مدین، شاگردی کرد و استاد شد. بدون استاد نمی‎شود سیر کرد.

 1 نظر

عنایت امیرالمونین علی (ع) به مادر آیت الله حق شناس

20 خرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

 

از مادر بزرگوارشان به نیکی ياد می کردند، و براي او طلب مغفرت داشتند، و خود را وامدار ايشان می‌دانستند. می‌فرمودند: «مادرم سواد نوشتن و خواندن نداشت؛ اما به

خوبی قرآن و مفاتيح را می‌خواند، و حتي آيات مبارکۀ قرآن را در ميان كلمات ديگر تشخيص می‌داد. او اين فهم وشناخت را به خوابي كه از امام امیرالمؤمنین عليه‎السلام

ديده بود، مربوط می‌دانست. در آن رؤيا ايشان حضرت وصي (عليه‎الصلوه والسلام) را ديده بود كه به او دو قرص نان می‌دهند. يكي از آن‎ها را شيطان می‌رباید؛ اما او موفق

می‌شود كه ديگري را حفظ كرده و بخورد. بعد از اين كه صبح از خواب برخاسته بود، ديگر می‌توانست قرآن را بشناسد، و بخواند.»

 نظر دهید »

خدای بزرگ

09 خرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

 نظر دهید »

صلوات

05 خرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

پیامبر گرامی (ص)فرمودند:در شب معراج چون به آسمان رسیدم ملکی را دیدم که هزار دست داشت ودرهردستی هزار انگشت آن ملک به کمک دستها وانگشتانش  مشغول حساب کردن وشمارش بود ؛

از جبرئیل پرسیدم :این ملک کیست؟وچه چیزی را حساب میکند ؟

جبرئیل گفت:این ملک موکل به دانه های باران است اومحاسبه میکند که چند قطره باران از آسمان به زمین نازل شده است.

پس من به آن ملک گفتم آیا میدانی از آغاز آفرینش تا کنون چند قطره باران به زمین نازل شده است؟

گفت یا رسول الله قسم به آن خدایی که تورا به حق فرستاده ،علاوه بر این که می دانم تاکنون چند قطره باران نازل شده است بلکه محل نزول  آنهارا نیز به تفکیک می دانم واز تعداد قطره های باران نازل شده بر بیابان ومعمور وبستانو…هم اطلاع دقیق دارم .

حضرت فرمودند من از این همه دقت متعجب شدم .آنگاه ملک گفت یا رسول الله با وجود این همه دقت ودست وانگشتان برای شمارش ،هنوز در محاسبه یک چیز ناتوان مانده ام .پرسیدم کدام چیز؟گفت"قومی ازامت شما که وقتی اسم مبارک شمارا می شنوند صلوات می فرستند ومن قدرت محاسبه ثواب  آن صلوات راندارم.(مستدرک الوسایل ص18-16)

 1 نظر

دعوت به عروسی

03 خرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

 

یک هفته بود کارتهای عروسی روی میز بودند

هنوز تصمیم نگرفته بود چه کسانی را دعوت کند

لیست مهمانها و کارهای عروسی ذهنش را پر کرده بود…

برای عروس مهم بود كه چه كسانی حتما در عروسی اش باشند

از اينكه داییش سفر بود و به عروسی نمي رسيد دلخور بود

کاش می آمد …

خيلی از كارت ها مخصوص بودند. مثلا فلان دوست و فلان رئيس …

خودش کارتها را می برد با همسرش! سفارش هم ميكرد كه حتما بيايند

اگر نیایید دلخور میشوم

دلش مي خواست عروسی اش بهترين باشد. همه باشند و خوش بگذرانند

تدارک هم ديده بود

آهنگ و ارکست هم حتما بايد باشند، خوش نمی گذرد بدون آنها!!!؟

بهترین تالار شهر را آذین بسته ام

چند تا از دوستانم که خوب میرقصند حتما باید باشند تا مجلس گرم شود

آخر شوخی نبود که. شب عروسی بود

همان شبی که هزار شب نمیشود

همان شبی که همه به هم محرمند

همان شبی که وقتی عروس بله میگوید به تمام مردان شهر محرم میشود

این را از فیلم هایی که در فضای سبز داخل شهر میگیرند فهمیدم

همان شبی که فراموش میشود عالم محضر خداست

آهان یادم آمد. این تالار محضر خدا نیست تا می توانید معصیت کنید

همان شبی که داماد هم آرایش میکند. همه و همه آمدند حتی دایی و

اما ………………… کاش امام زمانمان “عج” بود

حق پدری دارد بر ما…

مگر می شود او نباشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عروس برایش كارت دعوت نفرستاده بود، اما آقا آمده بود.

به تالار كه رسيد سر در تالار نوشته بودند:

(ورود امام زمان"عج” اكيدا ممنوع!)

دورترها ايستاد و گفت: دخترم عروسيت مبارک!

ولی اي كاش كاری ميكردی تا من هم می توانستم بيایم…

مگر میشود شب عروسی دختر، پدر نیاید

(آخه امامان پدر معنوی ما هستن)

دخترم من آمدم اما …

گوشه ای نشست و دست به دعا برداشت

و برای خوشبختی دختر دعا کرد

 1 نظر

برای دلت درب ساخته ای؟

01 خرداد 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی

 

 

برای دلتان درب بسازید

چقدر خوب است که انسان طالب موعظه باشد یا کسی آدم را موعظه کند. وقتی خدمت عالم بزرگ و نورانی می رسید، تقاضای موعظه کنید.

نجاری خدمت آیت الله اراکی رسید و تقاضای موعظه کرد. آقا فرمودند: “چه کاره ای؟” گفت: “نجارم". فرمودند:"برای دلت درب ساخته ای؟ اگر برای دلت درب نساختی، یک درب برای دلت بساز که غیر خدا به دلت راه پیدا نکند.”

ما پیرمردها دیگر دلی برایمان نمانده، خوش به حال شما جوان ها! شما الان می توانید برای دلتان درب بسازید، درب آهنی ای بسازید که کسی نتواند وارد دل شما شود. کسانی که سن شان بالا رفته، دیگر زمین دلشان خراب است، البته نه کسانی که خوب هستند و هدایت شدند، آنهایی که هدایت نشدند و شیطان پیشانی آنها را بوسیده است.

چون در روایت است آنهایی که چهل سال عمر کرده اند ولی با خدا ارتباطی برقرار نکرده اند، شیطان پیشانی شان را می بوسد و می گوید: “تو دیگر هدایت نمی شوی”

تا چهل سال امید است که انسان آدم شود، اگر چهل سال بگذرد هر چه به او بگویند مثل این است که به دیوار گفته اند و اثری ندارد. تا جوان هستید، نگذارید دلتان خراب شود.

 1 نظر

درربایید این نفحات را

28 اردیبهشت 1394 توسط زهره مانده گاری اندانی


در روایت داریم که پیامبر خدا(ص)فرمودند:در روزگار وگاه وبیگاه در زندگی تان نفحات ونسیم های معنوی برجانتان می ووزد ؛آگاه باشید که خودرا در معرض نفحات  ماه رجب قرار دهیم تا آن بصیرت وهمت وشور بندگی را پیداکنیم.

به گفت مولوی: گفت پیامبر که نفحت های حق                    اندر این ایام  مآرد سبق

                     گوشو هوش دارید این اوقات را                  در ربایید این چنین نفحات را

                    نفخه ای آمد شما را دیدورفت                      هرکه را می خواست جان بخشیدورفت(برگرفته از کتاب رجب ماه یگانه شدن باخدا،اصغر طاهرزاده،ص 56)

ای دوست آیا توانستیم خودرا در معرض این نسیم الهی قراردهیم؟ یا که باز شیطان نفس مانع دریافت چنین الطافی شد؟

ای دوست گرامی به قول استاد محترم آقای حسن زاده آملی رجب بگذشت وما از خود نگذشتیم .

 نظر دهید »
اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

شفق

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • دل نوشته
  • مناسبتها
    • معلم
  • دعا و نیایش
  • اخلاقی
  • روان شناسی
  • شهدا
  • سابقه نجم ثاقب
  • محرم
  • امام حسین(ع)این گونه بود
  • متفرقه
  • پژوهشی
  • حقوق والدین
  • شیوه های تبلیغی پیامبر(ص)

Random photo

محمد(ص)

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
ذکر روزهای هفته
تصاویر زیباسازی نایت اسکین

حدیث موضوعی

حدیث موضوعی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

سایت خدماتی بیست تولز


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی
کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس